دلدادگان استاد شجریان

امکان دانلود آسان و بدون دردسر موسیقی ایرانی

ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران به روایت محمود کریمی

مطلبی که خواهید خواند ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران به روایت محمود کریمی است که کتاب آن به همراه 6 نوار کاست(حاوی آواز ها و دستگاه ها و گوشه ها با صدای خود محمود کریمی) از سال 1365 پخش شد لازم به ذکر است  محمود کریمی (1306- 1363) در موسیقی ایران شخصیت بی نظیر و استثنایی است؛ او سالها به تدریس ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت و هنوز هم ردیف آوازیش، بهترین ردیف برای آموزش آواز و مرجع خوانندگان است.

 

آواز کریمی حجم وسعت آنچنانی نداشت (بر خلاف قمر، تاج یا شجریان و ...) ولی بقدری آواز را روشن و قابل فهم تدریس می کرد که بجز خوانندگان، نوازندگان بی شماری هم زیر نظر او تعلیم می دیدند.

 

برای شروع لازم است بدانید که ردیف های موسیقی سنتی ایران به چندین نوع نقل شده و ممکن است شما مثلا با گوشه چها پاره یا چهار باغ در آواز ابوعطا که توسط محمود کریمی جای داده شده برخورد نکرده باشید و یا آواز بیات کرد را در ردیف آوازی محمود کریمی نتوانید پیدا کنید.

 

در ادامه با هم ردیف آوازی محمود کریمی را بررسی میکنیم و در پایان هم چندی از گوشه های آوازها و دستگاه ها را میتوانید دانلود کنید.

 

 ***

 

*دستگاه شور*

۱. درآمد 2.کرشمه 3.درآمد نوع دیگر به نام خارا 4.گوشه رهاوی 5. اوج 6. شهناز 7. قرچه 8.رضوی 9.رضوی با تحریر 10.بزرگ 11. دوبیتی 12. حسینی 13. زیر کش سلمک ،حزین،فرود 14. گرایلی 15.مثنوی

*آواز ابوعطا*

 

1.درآمد 2.سیخی 3.رامکلی 4.رامکلی(نوع دیگر) 5.خسرو شیرین 6.خسرو شیرین(نوع دیگر) 7.گوری 8. حجاز 9.چهار پاره یا چهار باغ

 

*آواز بیات ترک*

 

1.درآمد اول 2.درآمد دوم 3. دوگاه 4.روح الارواح 5. جامه دران 6.فیلی 7.شکسته 8.قطار 9.قرائی 10.شهابی 11.مهربانی 12. مثنوی

 

*آواز دشتی*

 

1.درآمد 2.اوج 3.گیلکی 4.بیدکانی 5.چوپانی 6.دشتستانی 7.غم انگیز 8. دیلمان 9.مثنوی

 

*آواز افشاری*

 

1.در آمد 2.جامه دران 3.حصار 4.قرائی 5.نحیب 6.حزین 7.رهاب 8. صدری 9.مثنوی

 

*دستگاه همایون*

 

1.درآمد 2.چکاوک 3.لیلی و مجنون 4.شوشتری 5.طرز 6.نی داود 7.بیداد 8.راجع 9.راز ونیاز 10.راز ونیاز نوع دیگر 11.شوشتری نوع دیگر 12.بختیاری 

 

*آواز بیات اصفهان*

 

1.درآمد اول 2.درآمد دوم 3.جامه دران 4.بیات راجع 5.سوز و گداز 6.اوج 7.نغمه 8.گوشه ای دراصفهان 9.بیات شیراز 10.مثنوی 11.صوفی نامه

 

*دستگاه سه گاه*

 

1.درآمد 2.درآمد نوع دیگر 3.زابل 4.مویه 5.شکسته مویه 6.حصار 7.مخالف 8.مخالف به مغلوب 9.حدی و پهلوی 10.مثنوی مخالف

 

*دستگاه چهار گاه*

 

1.درآمد 2.زابل 3.حصار 4.فرود 5.مخالف 6.مخالف به مغلوب 7.منصوری 8.حدی و پهلوی 9.رجز 10.مثنوی مخالف

 

*دستگاه ماهور*

 

1.درآمد 2.گشایش 3.داد 4.حصار ماهور،آذربایجانی زیر افکن،ماهور صغیر،فرود 5.فیلی 6.شکسته 7.دلکش 8.نیشابورک 9.گوشه نیریز 10.مراد خانی یا آذربایجانی 11.طوسی 12.نصیر خانی 13.خاوران 14.نحیب،عراق،محیر،آشور،حزین و فرود 15.راک هندی 16.صفیر راک 17.راک عبدالله 18.راک کشمیر 19.ساقی نامه،صوفی نامه و کشته 20.مثنوی

 

*دستگاه راست پنجگاه*

 

1.درآمد 2.پروانه 3.نغمه 4.روح افزا 5.نیریز 6.پنجگاه و سپهر 7.عشاق 8.بیات عجم،بحر نور،قرچه،مبرقع،سپهر،فرود 9.نحیب،محیر،نحیب،حزین،آشور،فرود 10.طرز 11.لیلی و مجنون 12.راک هندی و صفیر راک 13.راک عبدلله 14.راک کشمیر

 

*دستگاه نوا*

 

1.درآمد 2.گردانه 3.نغمه 4.بات راجع 5.عشاق 6.نهفت 7.خجسته 8.نیشابورک 9.حسینی 10.عراق 11.نیریز و گوشه نیریز 12.رهاب و ناقوس 13.تخت طاقدیس 14.شاه ختائی

 

 

 

   + ; ٩:٢٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/٤/۱۸
comment نظرات ()

نظرات داوود گنجه ای در خصوص استاد شجریان و گروه شهناز

داود گنجه ای<< شجریان در موسیقی ما استثنائی است>>

داوود گنجه‌ای:به اعتقاد من شجریان یک استثنا برای موسیقی ماست و حرکت‌هایی که می‌کند دو وجهی است.

داوود گنجه‌ای نوازنده کمانچه در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس در خصوص فعالیت‌های شجریان در سالهای اخیر گفت: مهمترین مسئله قابل تقدیر شجریان این است که با شرایطی که دارد بسیار مصمم و استوار برای هنر و اعتلای موسیقی ما حرکت می‌کند.

وی افزود:به اعتقاد من شجریان یک استثنا برای موسیقی ماست و حرکت‌هایی که می‌کند
۲ وجهی است که به نظر من موسیقی دان یکی از این وجه‌ها عاطفی است و با هر کسی که دلش می خواهد و توافق می‌کند کنسرت می‌دهد.

این نوازنده کمانچه ادامه داد: همه ما توقع داریم برنامه‌ها روی یک روال و در همان شرایط مطلوب انجام شود در حالی که هنر چنین نیست و لحظه به لحظه با شرایط زمان، مکان، مسایل سیاسی و اجتماعی،جو حاکم بر محل کنسرت ،شرایط فیزیکی و برخورد مسئولین با این مقوله هنر تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه شجریان الگوی بسیار خوبی برای هنر موسیقی ماست،اظهار داشت:ما از آقای شجریان در تمام زمینه‌ها از جمله مراسم مذهبی، جنگ و ... استفده کرده‌ایم .وی در زمینه اعتلای هنر نیز بسیار واقف به ردیف و گوشه‌های موسیقی‌ها است و توانسته گوشه‌های فراموش شده موسیقی را احیا کند.

گنجه‌ای ادامه داد:شجریان توانسته موسیقی را با شاعران بلند آوازه ما آشنا کند و آنها و پیام‌هایشان را نیز به مردم منتقل کند.

وی با اشاره به انتخاب گروه‌ جوانتر از سوی شجریان گفت: زمانی که ما کار کردیم فضای دیگری وجود داشت در حالی که هم اکنون جوانها تغییر کرده‌اند .به نظر من همین که جوانها به فرهنگ خودشان ولو باشدت و ضعف خدمت می‌کنند و اینکه ما به جوانها بها دهیم کار خوبی است چرا که اصولا زندگی ما در گرو پیشرفت جوانان کشور ماست و ما رسالتی جز این نداریم.

عضو هیئت مدیره خانه موسیقی بیان داشت:ما با مقوله هنر می‌توانیم صلح، دوستی، عشق، مودت، همبستگی و یگانگی را به جهان عرضه کنیم.

وی در خصوص آهنگسازیهای اخیری که برای کنسرت شجریان صورت می‌گیرد ،گفت: در موسیقی ایرانی کسی که به حدی می‌رسد که می‌تواند بداهه‌نوازی کند می‌تواند هر لحظه آهنگی را بسازد چون موسیقی ما فلسفی، حکمی و‌تربیتی است و کوچه بازاری نیست و بر یک اصولی مبتنی است و برای همین ماندگار است.

گنجه‌ای در خاتمه خاطرنشان کرد: هرچه یک هنرمند روح لطیف و انسانی داشته باشد و به مسائل سخت‌افرازی موسیقی آشنایی داشته باشد می‌تواند اثرات بسیار خوب و قابل عرضه داشته باشد و موسیقی فاخر را نیز به مردم عرضه کند.

   + ; ۸:٤۱ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/٤/۱۸
comment نظرات ()